In deze tijd wordt van ons verwacht dat we gericht, in juiste termen en bewoordingen en via het juiste medium klanten, collega’s en managers benaderen.
Maar hoe druk je je goed uit tijdens een presentatie? Hoe zorg je ervoor dat jouw punten op de agenda komen? Hoe maak je je gehoord tijdens een vergadering? Niet onbelangrijk: hoe verwoord je die geweldige ideeën die je hebt?
Juist nu het Nieuwe Werken zijn intrede doet en je dus minder makkelijk bij collega’s binnen kunt stappen, wordt het steeds belangrijker helder, ook voor de ander, te communiceren. Communicatie is zeker niet alleen zelf zenden, maar ook luisteren. En communicatie gaat veel verder dan de inhoud van wat je zegt, juist de manier waarop, je intenties en de relatie die je met de ander hebt of wilt opbouwen, zijn van essentieel belang!
Communicatie neemt een steeds belangrijkere rol in in het werkproces. Juist omdat er zoveel communicatie is, wil je kort en krachtig tot de kern komen. Maar soms is het best lastig om tot de kern te komen, om over te brengen wat je vindt. Nog los van het feit dat communicatie een van de belangrijkste oorzaken is van arbeidsconflicten, of beter gezegd: onhandige communicatie.
Als manager, als collega, als verkoper, maar ook als partner, vader, dochter hebben we elke dag te maken met communicatie. Als het zo’n grote rol inneemt in ons leven, waarom is het soms dan zo lastig??
Thema’s
Communicatie trainingen zijn grofweg in tweeën op te delen:
1. Mondelinge communicatie. Hier vallen trainingen onder als effectief vergaderen of overleggen, presenteren, feedback geven en ontvangen, debatteren, pitchen maar ook verkoop.
2. Schriftelijke communicatie. Hier vallen bijv. deze trainingen onder: offertes schrijven, Nederlands schrijven (gericht op taal-, stijl- en grammaticagebruik), maar ook mindmappen!
Uiteraard zijn mengvormen mogelijk om beter woorden te geven aan jouw ideeën. Ik faciliteer je graag om beter uit je woorden te komen!